Autrorace historie
Het duurde niet lang na de uitvinding van verbrandingsmotoren om de eerste autorace te organiseren. Men wilde zien welke auto het snelst was, en de coureurs wilden het opscheppen dat ze de snelste waren.
Volgens de geschiedenisboeken werd de eerste officiële autorace helemaal in 1894 georganiseerd. Het was een race van 80 km over de weg tussen Parijs en Rouen. De winnaar slaagde erin de race te voltooien met een gemiddelde snelheid van 16,4 km/u. Dit was een monumentale prestatie, aangezien de eerste door brandstof aangedreven motoren pas in de jaren 1880 werden uitgevonden. Wilt u meer weten over de geschiedenis van de automobiel, check dan de homepagina.
De eerste officiële autorace in Amerika werd pas een jaar later georganiseerd. De race van 87 km begon in Chicago, ging naar Evanston en terug naar Chicago. Soortgelijke races van stad tot stad werden de norm in zowel de Verenigde Staten als in Europa.
Tegen 1900 konden autoracers hun auto’s tot 80 km/u opdrijven, wat verbazingwekkende snelheden waren voor die tijd. Dit betekende dat wegracers te gevaarlijk werden voor de toeschouwers, de racers en het vee dat vaak op de weg verdwaalde. Toen begon men speedways te bouwen, speciaal voor autoraces. De eerste werd gebouwd in 1906 in Brooklands in Surrey, Engeland. Het circuit had een lus van 4,45 km. De meest opmerkelijke circuits die buiten Engeland werden gebouwd waren Monza in 1922 en Montlhery buiten Parijs in 1924.
Pista di Monza is een van de meest iconische circuits ter wereld. Elke echte race liefhebber heeft een speciaal plekje in zijn hart voor dit circuit. Er werden Formule 1-races, FIA World Endurance Championships, Le Mans Series, diverse motorraces enz. gehouden. Het is het circuit waar Italianen trots op zijn.
DE GEBOORTE VAN DE INTERNATIONALE AUTORACE
James Gordon Bennet was de eigenaar van The New York Herald. Hij wordt beschouwd als de vader van het internationale racen. Hij sponsorde een trofee waar nationale autoclubs om streden. De races werden gehouden in Frankrijk, Ierland en Duitsland. De Franse autofabrikanten waren niet blij met de regels van de competitie, dus besloten ze hun eigen raceserie te beginnen – de Franse Grand Prix, die werd gehouden in Le Mans. U kunt meer lezen over importeurs en mensen in de autorace wereld, hier.
LE MANS
De 24 uur van Le Mans is de belangrijkste uithoudingsrace in de autowereld. Hij wordt elk jaar gehouden op het Circuit de la Sarthe en bestaat uit gesloten openbare wegen en delen van een racecircuit. Hij werd voor het eerst georganiseerd op 26 en 27 mei 1923. De 24 uur van Le Mans is een van de drie evenementen die deel uitmaken van de Triple Crown of Motorsport. De andere twee evenementen zijn de Indianapolis 500 en de Grand Prix van Monaco.
De race was bedoeld als alternatief voor de toenmalige Grand Prix. De focus van de race lag niet op het bouwen van de snelste machines, maar op het vermogen van autofabrikanten om sportieve auto’s te bouwen die super betrouwbaar waren. Dit leidde ertoe dat autofabrikanten zuinige auto’s produceerden met een geweldige aerodynamica.
De race wordt gehouden in juni, wat resulteert in zeer hete omstandigheden. De teams leggen vaak meer dan 5.000 km af in 24 uur tijd.
De vroege races in de jaren 20 en 30 werden gedomineerd door Franse, Britse en Italiaanse coureurs. De gouden eeuw van Le Mans waren de jaren 70 en 80. Toen begonnen Porsche racewagens de race te domineren. De Porsche 917, 935 en 936 waren dominante racemodellen die uitgroeiden tot race-iconen zoals we ze nu kennen.
GRAND PRIX
De eerste race die de naam Grand Prix droeg, werd in 1996 in Le Mans georganiseerd. De eerste race telde 32 inschrijvingen van 12 verschillende autofabrikanten. De winnaar van de race was Ferenc Szisz, een Hongaar in een Renault-racewagen. Andere races uit die tijd begonnen het recht op te eisen om bekend te staan als de eerste Grand Prix, zodat de eerste race later werd omgedoopt tot IX Grand Prix de l’Automobile Club de France. De echte ontwikkeling begon na de Tweede Wereldoorlog toen in Parijs de Federation Internationale de l’Automobile (FIA) werd opgericht. Dit betekende de geboorte van wat we nu kennen als Formule 1. De Formule 1-races begonnen in 1947.
In 1950 werden verschillende nationale Formule 1 Grand Prix gekoppeld om het wereldkampioenschap voor coureurs te creëren. De eerste WK-race werd in 1950 gehouden op Silverstone, UK. De Italianen domineerden de eerste jaren met hun Alfa Romeo en Ferrari racewagens. De Grand Prix blijft een van de populairste raceseries ter wereld. Het is moeilijk om de gouden eeuw van de Formule 1 te kiezen. Door de jaren heen, hadden we het voorrecht om te kijken naar ongelooflijke mannen in verbazingwekkende auto’s. Van Jim Clark in Lotus 49 Ford tot Niki Lauda in Ferrari, Ayrton Senna, Nigel Mansell, tot Lewis Hamilton en Fernando Alonso.
PORSCHE RACE AUTO’S
Ferrari, Alfa Romeo, Renault, Ford en andere autofabrikanten streden altijd om de beste raceauto ter wereld te maken. Maar geen van hen kon de snelheid van Porsche racewagens evenaren. Hoewel niet altijd de eerste, wist Porsche altijd auto’s te maken die opvielen.
Het begon allemaal met de Porsche 917 in het nu iconische Porsche Gulf Team, dat Porsche in 1970 hielp de eerste algemene overwinning te behalen op Le Mans, wat ze in 1971 herhaalden. De Porsche 917 is nog steeds synoniem voor snelheid en prestaties in de autosport.
De Porsche 917 Gulf inspireerde enkele van de ontwerpen in onze Distinct 3 collectie die een eerbetoon is aan de klassieke Le Mans races.
.