Importeurs en dealers
Importeurs en dealers van automobielen
Op 18 november 1862 werd Jacob Frederik Verwey geboren in de buurt van Tilburg. Op 17 jarige leeftijd besloot Verwey te vertrekken naar het Oosten, waar hij een 19 jarige militaire carrière doorliep. Tijdens zijn tweede grote verlof bezocht hij in juli 1894 Parijs terwijl hij op weg was naar Nederland. Toen hij in daar was zag hij daar de eerste automobiel wedstrijd van Parijs. Bij de race moesten een Panhard & Levassor en een Peugeot de eerste prijs delen. Verwey was erg geïnteresseerd en legde tijdens zijn bezoek in Parijs contacten met Franse constructeurs waaronder Armand Peugeot. Nadat hij in 1898 militair gepensioneerd was, ging hij zich toeleggen op het product van Peugeot en werkte hij in hun fabriek.
Bij terugkomst in Nederland begon hij met de verkoop van het merk Peugeot met zijn bedrijf “Automechanisch Transportbureau”. Verwey werkte samen met Barend Evert Lugard, die zes jaar jonger was dan hij, en zij vertegenwoordigden het merk Peugeot niet alleen in Nederland, maar ook in de Nederlandse koloniën en in Denemarken. In 1898 was Verwey een van de eerste chauffeurs in Nederland met het serienummer 25.
In 1902 werd het bedrijf een naamloze vennootschap “Verwey en Lugard’s Automobiel Maatschappij” met een maatschappelijk kapitaal van NLG 500.000, waarvan NLG 120.000 bij oprichting was gestort. Oprichters en aandeelhouders waren onder meer J.F. Verwey, B.E. Lugard, Sr.C. Frikkers en H.A.G. Venema. Verwey werden benoemd tot directeur, de heer Remi de Block en Venema namen het toezicht op de directie op zich.
Van 1898 tot 1905 vertegenwoordigde het bedrijf alleen het merk Peugeot. In 1905 kwam Fiat erbij en ook het merk Spijker werd tijdelijk verkocht. Vanaf 1908 werd Fiat het belangrijkste merk. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevond zich in Den Haag, met de opening van een filiaal in Amsterdam in 1902, in Scheveningen in 1904 en in Apeldoorn in 1905.
De Eerste Wereldoorlog was verwoestend voor het autorijden in Nederland, tegen het einde van de oorlog was het bijna weg. Na de oorlog wilde Verwey het bedrijf hervatten en plaatste hij bestellingen bij het Oostenrijkse Daimler Motoren AG (Austro Daimler) en de Puchwerke in Oostenrijk. Door een forse lening en tegenvallende verkopen van de automobielen kwam het bedrijf in ernstige financiële problemen en werd in 1923 overgenomen door ARM (Amsterdamse Rijtuig Mij.).
Het definitieve administratieve einde kwam in 1943. Verwey was al in 1922 naar Oostenrijk verhuisd omdat hij leed aan astma. Hij stierf op 63 jarige leeftijd.
Amsterdamse Rijtuig Maatschappij
In 1884 werd ARM (Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij) opgericht toen RM (Rijtuig Maatschappij) de ARV (Amsterdamsche Rijtuig Vereeniging) overnam.
ATAX (Amsterdamsche Taximeter Automobielen Maatschappij) werd in 1908 opgericht als dochteronderneming van ARM, een taxibedrijf voor elektrische auto’s.
Autotransportbedrijf Trompenburg, opgericht in 1911 als concurrent van ATAX, wordt in 1912 overgenomen door ARM en omgedoopt tot AEM (Exploitation Automatic Maatschappij). Dit waren de eerste benzineauto’s in de ARM-vloot. Dit was de eerste keer dat er een werkplaats en reparatiewerkplaats werd geëxploiteerd.
In 1915 vertegenwoordigt ARM de Amerikaanse merken Maxwell (lichte automobielen) en General Motors Trucks, evenals het Engelse merk Peerless. In 1918 werden het Belgische merk Minerva en het Oostenrijkse merk Austro Daimler geïmporteerd.
In 1919 kocht ARM TAM (N.V. Taxi Auto Maatschappij) 60 auto’s, voornamelijk Opel.
In 1923 nam ARM Automobiel Maatschappij (VLAM) over van Verweij & Lugard.ARM is in 1924 de vertegenwoordiger van de vrachtwagenmerken Auto-Traction, Laffly en Somua. In 1925 leverde ARM 334 auto’s aan VLAM, waarvan 278 van Studebaker.
Gebroeders Nefkens’ Automobiel Maatschappij
In 1878 legde molenaar Jan Nefkens uit Amersfoort de basis voor het bedrijf dat zijn naam zou dragen door een voertuigen te verkopen. De eerste auto in de Amersfoortse reparatiewerkplaats was een De Dion-Bouton uit Frankrijk. Op dat moment waren er in Nederland nog maar een paar honderd auto’s op de weg, dus Jan en haar zonen waren echte pioniers.
De Nefkens broers Piet en Antoon, zonen van Jan, hadden toekomstvisies en een enorm doorzettingsvermogen. Ze breidden hun bedrijf in snel tempo uit. Drie automerken waren cruciaal voor het succes van Nefkens: het Duitse merk Adler, het Amerikaanse merk Graham-Paige en natuurlijk Peugeot, dat al sinds 1933 onlosmakelijk verbonden is met de naam Nefkens. In 1950 veroverde de auto eindelijk de Nederlandse wegen. Nefkens reageerde snel en professioneel en werd landelijk Peugeot dealer.
Alegemene Garage en Automobiel Maatschappij
A.G.A.M. is opgericht in 1911 en hield zich bezig met de handel in merken als Rolls-Royce, Spyker, Gobron, Rossel en Benz, maar ook met de bouw, verhuur en inrichting van werkplaatsen. In de jaren dertig werden ook Alfa Romeo, Hudson en Essex geïmporteerd. In 1935 nam A.G.A.M Mercedes wat later werd aangesloten bij Benz
Het hoofdkwartier in Den Haag ging in de oorlog verloren bij een bomaanslag. In 1950 werd A.G.A.M opnieuw opgericht in Amsterdam. In 1951 werd een dealernetwerk met 16 vestigingen opgericht.