Automobiel aandelen en obligaties
Op deze site kunt u een bijzondere verzameling vinden van oude aandelen en obligaties in de automobielsector. In deze verzameling kunt u de geschiedenis vinden van automerken, fabrikanten, of importeuren. Deze informatie wordt aangevuld met foto’s. Deze verzameling bevat merken waarvan veel mensen waarschijnlijk nog nooit hebben gehoord, maar ook merken die tot de verbeelding spreken zoals Spyker, Hispano Suiza, Isotta-Fraschini, Minerva, Pierce-Arrow, Peerless, Packard, Rolls-Royce, Hotchkiss en Delahaye.
Het begin van de automobiel heeft ervoor gezorgd dat er veel aandelen uit verschillende landen komen en een van de oudste aandelen komt dan ook uit 1898. De aandelen stammen uit Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechoslowakije, Zweden, de Verenigde Staten en Canada.
In die periode ontstonden er veel automobiel fabrikanten maar grotendeels van de fabrikanten hebben vorige eeuw niet overleefd. Veel automerken zijn falliet gegaan in de jaren dertig, ook bekend als de crisis jaren.
Tegenwoordig zijn deze oude effecten of fondsen waardepapieren die geen economische waarde meer bezitten. De meeste obligaties en aandelen uit die tijd zijn komen te vervallen. Het verzamelen van deze documenten heeft de naam scripofilie.
Verder vindt u meerdere hoofdstukken over importeurs & dealers, automobiel aandelen en de historie van autosport.
De “Blue Train” is een legendarische Bentley die een grote aandachtstrekker was op Techno Classica Essen in 2015. De “Blue Train” was een echte treinverbinding voor Britse aristocraten tussen Calais en de Franse Rivièra.
De bijnaam van de Bentley “Blue Train” is ontstaan in 1930, toen kapitein Woolf Barnato, voorzitter van Bentley Motors, een weddenschap aanging dat hij in zijn club in Londen kon zijn voordat de “Blue Train” Calais zou bereiken.
Op de dag van de race dronk hij zijn drankje op in de bar in het Carlton hotel in Cannes, toen hij hoorde dat de trein om 17.54 uur was vertrokken. Hij had geregeld dat tankstations ’s nachts open zouden blijven in Aix-En-Provence en Lyon, en hij regelde een tankwagen in Auxerre. Ondanks een lekke band in de buurt van Parijs, bereikte hij Boulogne met een uur voorsprong.
De volgende dag kwam hij op de Conservative Club in St James, Londen aan om de overwinning te vieren. Hij won de £100 inzet maar de Automobile Club de France probeerde hem nog een boete op te leggen van £200 voor het houden van een niet erkende race in Frankrijk.
De Speed Six was in 1929 ontwikkeld als een race-versie van de in 1926 geïntroduceerde 6½ liter, De eerste auto won in 1929 en 1930 op Le Mans. Er werden in totaal 182 Speed Six modellen gebouwd tussen in 1929 en 1930 met koetswerken van verschillende carrosserie-bouwers. Het Speed Six chassis met nummer HM 2855 werd in mei 1930 geleverd aan Bentley voorzitter Woolf Barnato door carrosseriebouwer Gurney Nutting met een opbouw helemaal naar de eisen van Barnato.
Een Hispano-Suiza Type 68 Convertible uit 1935 met een carrosserie van de Franse carrosseriebouwer J. Saoutchik. De wagen had standaard een V12 motor met een cilinderinhoud van 9,4 liter. In de dertiger jaren kreeg Hispano-Suiza (evenals Bugatti) het verzoek van de Franse staatsspoorwegen om een motor te ontwikkelen voor de autorail, lokaal vervoer bestaande uit één of twee wagons.
De krachtbron werd ontwikkelt uit de J12 automotor. Door het toepassen van een aangepaste krukas kreeg de motor een langere slag waardoor de cilinderinhoud werd vergroot van 9,4 naar 11,3 liter. Deze motor wekte ook de belangstelling van een enkele vermogende liefhebbers van dit soort automobielen met als gevolg dat de motor voor de autorail ook in een aantal auto’s werd ingebouwd.
Rolls-Royce Silver Cloud I uit 1957, originele motor, 6-cilinder in lijn 4887 cc met nog de originele zuigers, rechts-gestuurd met originele stuurbekrachtiging en originele radio. Tweekleurig grijs over zwart met een origineel grijs lederen interieur en picknicktafels. De auto is vanaf de Rolls-Royce fabriek afgeleverd aan Hooper & Co. coachbuilders. Op verzoek van de eerste eigenaar werd de auto uitgerust met 2 voorstoelen in plaats van de standaard voorbank.
Een zeer origineel automobiel binnen en buiten. Uitgerust met nieuwe kofferbak- en deurrubbers, nieuwe tapijten, nieuwe hemelbekleding, gereviseerde cilinderkop, nieuwe zuigerveren, een inwendig geheel gereinigde motor, gereviseerde brandstofpomp, gereviseerde automatische versnellingsbak, gereviseerde voorvering en een vernieuwd remsysteem. Inclusief kopieën van de fabrieksproductie kaarten, de geschiedenis van de auto in Engeland, het originele handboek en originele gereedschap set.
De auto is rond 1975 (toen deze vanuit Engeland naar Nederland is gegaan) voorzien van de 2e (huidige) laklaag. Nu (43 jaar later) zijn er gebruikssporen maar de lak is nog hoogglanzend. Ook de “patina” van het leder (61 jaar oud) geeft het karakter aan de auto. De auto vrijgesteld van van wegenbelasting en APK.
De Rolls-Royce Silver Cloud wordt door velen beschouwd als de mooiste auto die het merk ooit voortbracht.